Kolcowój pospolity (Lycium barbarum) czyli Jagody Goji

Lycium barbarum – kolcowój pospolity, kolcowój szkarłatny, to roślina która przywędrowała do nas z Chin . Jest to bardzo gęsty krzew, tworzący liczne odrosty korzeniowe. Gałęzie ma cienkie, przewieszające dorastające do 2-3 m długości. Nieduże purpurowe lub fioletowe kwiaty wyrastające pojedynczo lub po kilka w kątach liści krótkopędów. Kwitnie od maja do września. Jego owocami są 1-2 cm czerwone lub pomarańczowe jagody, pojawiające się od sierpnia do października. Jest rośliną bardzo mało wymagającą, rośnie prawie wszędzie, ale najchętniej na stanowiskach słonecznych, na glebach bogatych w związki azotu, nagrzewających się, przepuszczalnych. Jednak bardzo rzadko stosuje się w ogrodach. Jest bardzo ekspansywny i trudny do wytępienia. Z tego powodu świetnie sią nadaje do rekultywacji hałd, umacniania skarp i nasypów, stromych zboczy. Jest miododajny ale trujący.

Kolcowój jest blisko spokrewniony z ziemniakiem, papryką i pomidorami. Należy do tej samej rodziny psiankowatych.

W ostatnich czasach jest rośliną bardzo popularną, ale nie jako element ogrodów, ale ze względu na swoje owoce znane jako Jagody Goji. Pod taką nazwą sprzedawane są owoce kolcowoju pospolitego i kolcowoju chińskiego. Przypisywane są im wręcz cudowne właściwości: odmładzają, leczą raka, depresję, poprawiają odporność, pamięć i koncentrację, mają działanie antystresowe i wiele wiele innych. Ale powolutku… Jeżeli coś spowalnia procesy starzenia, to nie znaczy że odmładza, jeżeli chroni przed nowotworami to nie znaczy, że je leczy…

Owoce kolcowoju mają bardzo bogaty skład, który będzie mieć dobroczynny wpływ na nasze organizmy. Jagody Goji posiadają 18 aminokwasów, witaminę A, B1, B2, C, E, 21 minerałów śladowych m.in. mangan, cynk, żelazo, miedź, nikiel, chrom magnez, kobalt, selen, fosfor. Jest to owoc bogaty w witaminy, składniki mineralne i odżywcze, można więc go uznać za naturalny preparat wzmacniający. W krajach azjatyckich znany jest od ponad 2500 lat. Jagody Goji wykorzystywano w leczeniu chorób serca, wątroby, płuc, reumatyzmie i aby obniżyć poziom glukozy we krwi. Wierzono także, że długotrwałe stosowanie owoców Goji wpływa korzystnie na wzmocnienie systemu odpornościowego, poprawia stan stawów i kości, wzroku, łagodzi dolegliwości miesiączkowe i opóźnia proces starzenia.

Jagody te mogą być stosowane jako przekąski, a także jako dodatki do dań: deserów, potraw mięsnych, a nawet herbatki. Nie powinno się spożywać zbyt wielu tych owoców, ponieważ mogą powodować problemy żołądkowe. Źródła podają różnie informacje: 20-40 g, 5-12 g dziennie dla osoby dorosłej. Myślę, że osoby spożywające jagody Goji same wypraktykowały, jaka ilość jest dla nich odpowiednia i podzielą się z nami tą informacją. Nie powinny w ogóle jeść jagód Goji kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe.

Jeżeli będziemy jeść jagody Goji, zdrowo się odżywiać, regularnie ćwiczyć i tylko od czasu do czasu podjadać niezdrowe chipsy, to na pewno wpłynie to pozytywnie na nasze zdrowie. Jestem jednak ostrożna w przypisywaniu jakiejkolwiek roślinie cudownych właściwości. Chyba, że ktoś spróbuje mnie przekonać…

 

Podczas przygotowywania tego tekstu korzystałam z:

http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/medycyna-niekonwencjonalna/jagody-goji-dzialanie-i-wlasciwosci-odzywcze_37004.html

http://super-jedzenie.pl/11/goji-berries/

http://jagody-goji.blogspot.com/

http://jagodygoji.info.pl/

W. Seneta, J. Dolatowski. Dendrologia.2006. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

 

Komentarze

O Autorze

Cebulki Kwiatowe

Zostaw Odpowiedź